Recept på tårtbotten

Det här receptet använder jag alltid när jag gör tårtbottnar nu, förr använde jag "lika delar" men tycker att detta är mycket bättre.
 
5 medelstora ägg
3dl socker
1.5dl vetemjöl
1.5dl potatismjöl
1-2tsk bakpulver (jag använder alltid 1 och 1/4tsk)
 
Börja med att sätta ugnen på 175grader. Vispa ägg och socker tills det är vitt och pösigt (detta gör du enklast med en hushållsassistent då det ska vispas en bra stund). Ha ner vetemjöl, potatismjöl och bakpulver i en bunke och blanda väl. Vänd sedan ner mjölblandningen försiktigt i äggsmeten.
 
Smöra en form och klipp till bakplåtspapper lite högre än kanten på formen, fäst den sedan runt kanten (detta gör du för att bottnen blir högre än kanten och kan åka över kanten utan pappret), smöra och mjöla pappret. Häll sedan i smeten och grädda i nedre delen utav ugnen ca40-60minuter. Känn med en sticka, är den klibbfri är den färdig.
 
 
För en rund 16cm form halverar jag receptet.
För en 22-24cm är en sats perfekt.
För en rund 30cm form gör jag en och en halv sats.
Här kan ni se hur jag menade med bakplåtspappret. 
 
Lycka till! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0